ARCHITECTURE

PROJET ARCHITECTURAL

L’Atelier Calas Architecture et l’agence Marion Bernard Architectes ont été missionnés par l’association circulaire pour réaliser le projet architecturale de restructuration de l’entrepôt de la rue de Sévigné dans le 15ème arrondissement de Marseille et qui accueillera ce nouveau lieu culturel Marseillais.

Au-delà des aménagements, ce sont aussi toutes les questions soulevées par les particularités de ce projet et sa temporalité mais aussi de ce lieu en devenir et qui méritent des attentions particulières.

Comment concevoir un projet qui devra faire cohabiter différentes structures qui aiment occuper et interagir avec un espace ?

Comment satisfaire les différents usages et permettre l’accueil de différents publics dans ce lieu abritant production (ateliers d’artistes), diffusion, médiations et restaurations ?

Quelles relations Art/Architecture & Artistes/Architecte ?

Quelles relations vis-à-vis du bâtiment existant ?

Comment le projet pourra apporter les souplesses indispensables et les rigidités nécessaires au bon fonctionnement de ce lieu ?

Comment la réflexion architecturale peut s’accaparer les questions de temporalité dans les phases de conception et d’exécution et faire d’un chantier une œuvre commune en cours de fabrication et ouverte aux publics ?

ARCHITECTURE

ARCHITECTURAL PROJECT

The Calas Architecture Workshop and the Marion Bernard Architects agency have been commissioned by the non-profit organization Circulaire to carry out the architectural project of restructuring the warehouse of the Sévigné street in the 15th arrondissement of Marseille and which will host this new Marseilles cultural venue.

Beyond the layouts, it is also all the questions raised by the particularities of this project and its temporality but also of this place in the making and which deserve particular attention.

How to design a project that will have to make coexist different structures that like to occupy and interact with a space?

How to satisfy the different uses and to allow the welcoming of different audiences in this place which is home to production (artists' studios), dissemination, mediations and restorations?

What are the Art/Architecture & Artists/Architect relationships?

What are the relations towards the existing building?

How will the project be able to provide the essential flexibility and the rigidities necessary for the proper functioning of this place?

How the architectural reflection seizes the issues of temporality in the design and execution phases and make a construction site a common work in progress and open to the public?

IMG-20191219-WA0012 (1).jpg

DU VIDE A LA MEMOIRE
Considérons l’entrepôt qui accueillera le projet comme un paysage.


Un paysage qui n’est pas uniquement caractérisé par son enveloppe extérieure (celle que l’on perçoit depuis la ville) mais par un ensemble d’éléments assemblées, juxtaposées, liaisonnées lui conférant son identité et sa mesure et que nous ne pouvons nier si nous avons à y intervenir. Un paysage qui n’est pas figé mais qui est en perpétuel mouvement, le renvoyant tant à sa mémoire qu’à son dessein et donc nous amène à considérer le projet non pas comme une image figée mais comme un processus en mouvement.
L’architecture de l’entrepôt se caractérise d’abord par son vide. C’est-à-dire le volume qui lui a permis, dès sa conception, de disposer de proportions et de dimensions lui permettant de répondre à son premier usage : Entreposer. C’est un vide majestueux que seules les architectures cultuelles ou industrielles nous offrent réellement. Cet espace nous parle de la mémoire industrielle de la ville et de ce quartier à quelques encablures des darses portuaires et des infrastructures ferroviaires qui irriguent le territoire nationale.

Une architecture statique au service d’un transit commercial et international. Un vide qui nous parle de la mémoire des hommes et des femmes et d’un rythme de vie dont le quartier porte encore la mémoire.
Un vide qui nous parle de la pérennité de la pierre de façade en moellons de roche calcaires provenant du massif de la Nerthe et d’une époque où les carrières à ciels ouverts d’argile et de calcaire formaient des trous béants dans un sol qui impacteront l’extension de l’agglomération Marseillaise et de ses 15ème et 16ème arr. De l’extraction de ces ressources disponibles pour bâtir la ville et dont la constitution de son sous-sol définit sa propre matérialité.

Un vide aujourd’hui inoccupé et qui nous parle d’une période de transition durant laquelle incertitudes, inquiétudes, promesses et espoirs s’expriment.


LA STRUCTURE DU VIDE
Ce vide dont on parle, celui de l’entrepôt, est celui qui accueillera le projet.

Ce grand volume est permis grâce à sa structure. Des travées de poteaux et de poutres en béton dont le franchissement des grandes portées est assuré par des fermes elles aussi en béton.
Ces éléments structurels linéaires existant constituent la trame et la mesure de base du projet. Une hauteur sous faîtage de 12 mètres, une hauteur sous chenaux de 8 mètres, 3 travées de 12,5 mètres de largeur et 24 mètres de profondeur, 1 travée de 20 mètres de largeur et 10 mètres de profondeur.
La distance entre les files porteuses est de 4,8 mètres.
Ces assemblages d’éléments porteurs linéaires et ces dimensions qui offrent un maximum de place au volume du vide et une liberté d’aménagements pour le projet.

Les architectes proposent une expérimentation des rencontres entre la structure qui apporte la stabilité avec les différents usages du lieu qui sont sources de mouvement. Cette expérimentation sort ici de scénarii classiques des relations entre des architectes maîtres d’œuvre et les usagers.
Le projet consiste en la mise en œuvre d’une structure béton poteaux poutres organisé selon une trame carré de 4 X 4 mètres sur trois dimensions.

Une structure qui est une subdivision de la structure existante et donc du vide initial et qui rentre donc en résonance avec les proportions du lieu. Une résonance qui portera l’identité du lieu à venir et celle de sa mémoire.
L’élément de base permettant toutes sortes de combinaisons des plus simples au plus complexe. A la manière des structures de Sol Lewitt où l’élément de base (le cube) permet des combinaisons multiples : progression, permutation ou inversion lui permettant de s’approprier les notions de logique rationnelle.
Une structure comme préalable architectural, une structure comme support à une appropriation artistique.
Ce réseau de poutres et poteaux dessinant des sous espaces « approbiables », et qui présentent le plus de développement potentiel grâce à des dimensions permettant d’y ajouter des parois et des planchers au gré des besoins avec des portées limitées à 4 mètres. Il s’agit de montrer l’attention portée au Permanent – ce qui restera du bâtiment lorsque sa fonction initiale aura changé.
Une architecture qui s'articule autour de cette relation dialectique entre le permanent et le passager, ce qui reste à faire, de sorte que toute architecture doit, comme l’observe Lina Bo Bardi, nourrir les libertés «joyeuses» quotidiennes de ses occupants.
Saisir une opportunité. L’opportunité d’exposer de l’architecture pour un centre d’art. Des lieux qui nous incitent, à questionner certains processus. Montrer au travers d’une discipline rigoureuse, technique et quotidienne, d’autres façons d’entrer dans le projet, laissant à l’observateur aguerri ou profane, la possibilité d’y lire d'autres possibles, afin que chacun puisse trouver ce qui le stimule, l’implique, le nourrit et lui donne l’envie de vivre autrement. Émancipation à l’égard de la connaissance commune de ce qu’était l’architecture avant d’entrer.
Un réseau de poutres et poteaux créant des structures dans la structure, des espaces dans l’espace.
Un réseau qui se définit moins par sa trame régulière et sa simplicité géométrique que dans sa capacité à être explorée par les usagers pour l’investir selon l’évolution des besoins plastiques ou programmatique que nécessite un tel lieu d’expérimentation dans un quartier et un monde en transition.

Inscrire le projet de Jeanne Barret dans l’histoire d’un édifice et la mémoire d’un site.

Photos ci-dessous ©Julien Oppenheim

FROM EMPTINESS TO MEMORY

Let's consider the warehouse that will host the project as a landscape.

A landscape that is not only characterized by its external envelope (the one that we perceive from the city) but by a set of assembled, juxtaposed, linked elements giving it its identity and its measure and that we cannot deny if we have to intervene within it. A landscape which is not frozen in perpetual movement, returning it as much to its memory and as to its purpose and therefore leads us to consider the project not as a frozen image but as a moving process.

The architecture of the warehouse is characterized first of all by its emptiness. That is to say, the volume that has allowed, from its conception, to have proportions and dimensions allowing it to meet its first use: To Store. It is a majestic void that only cult or industrial architectures really offer us. This space tells us about the industrial memory of the city and of this district, a stone's throw from the port docks and the railway infrastructures irrigating the national territory.

A static architecture at the service of a commercial and international transit. A void that speaks to us of the memory of men and women and of a life’s rhythm that the neighborhood still bears the memory of.

A void that tells us about the durability of the limestone rubble facade stone from the Nerthe massif and from a time when open-air quarries of clay and limestone formed gaping holes in the ground that will impact the extension of the Marseille agglomeration and its 15th and 16th arrondissements. The extraction of these resources available to build the city and whose constitution of its basement defines its own materiality.

A void currently unoccupied and which speaks to us of a transitional period during which uncertainties, worries, promises and hopes are expressed.

 

THE STRUCTURE OF THE VACUUM

This void we are talking about, that of the warehouse, is the one that will host the project.

This large volume is allowed thanks to its structure. Spans of concrete posts and beams whose crossing of the large spans is ensured by trusses also made of concrete.

These existing linear structural elements constitute the framework and the basic measure of the project. A height under the ridge of 12 meters, a height under channels of 8 meters, 3 spans of 12.5 meters wide and 24 meters deep, 1 span of 20 meters wide and 10 meters deep.

The distance between the carrier lines is 4.8 meters.

These assemblies of linear load-bearing elements and these dimensions which offer a maximum of space to the volume of the vacuum and a freedom of arrangements for the project.

The architects offer an experimentation of the encounters between the structure -which brings stability- with the different uses of the place -which are sources of movement. This experimentation here comes out of classic scenarios of the relations between master architects and users.

The project consists of the implementation of a concrete post and beam structure organized according to a square frame of 4 x 4 meters on three dimensions.

A structure which is a subdivision of the existing structure and therefore of the initial void and which therefore resonates with the proportions of the place. A resonance that will carry the identity of the place to come and that of its memory.

The basic element allowing all kinds of combinations from the simplest to the most complex. In the manner of Sol Lewitt's structures where the basic element (the cube) allows multiple combinations: progression, permutation or inversion allowing him to appropriate the notions of rational logic.

A structure as an architectural prerequisite, a structure as a support for artistic appropriation.

This network of beams and posts drawing ‘enviable’ subspaces, and which have the most potential development, thanks to dimensions allowing walls and floors to be added as needed with spans limited to 4 meters. It is about showing the attention paid to the Permanent – what will remain of the building when its initial function will have changed.

An architecture revolving around this dialectical relationship between the permanent and the temporary, which remains to be done, so that any architecture must, as Lina Bo Bardi observes, nourish the daily ‘joyful’ freedoms of its occupants.

Seize an opportunity. The opportunity to exhibit architecture for an art center. Places that encourage us to question certain processes. To show, through a rigorous, technical and daily discipline, other ways of entering the project, leaving to the seasoned observer or layperson, the possibility of reading other possibilities, so that everyone can find what stimulates oneself, involves oneself, nourishes oneself and gives oneself the desire to live differently. Emancipation regarding common knowledge of what architecture was before entering.

A network of beams and posts creating structures within the structure, spaces within the space.

A network that is defined less by its regular frame and its geometric simplicity than in its ability to be explored by users to invest it according to the evolution of plastic or programmatic needs that such a place of experimentation requires -within a neighborhood and a world in transition.

Inscribe Jeanne Barret's project in the history of a building and the memory of a site.

Photos below © Julien Oppenheim